Arvoton kumppani on arvoton

By January 31, 2019Blogi

Yritykset viestivät omista arvoistaan kasvavassa määrin sponsoroinnin keinoin, jolloin myös kohteen arvomaailma tulee tarkempaan syyniin. Pelkät sanat eivät riitä, tarvitaan tekoja. On helppoa olla hyvän puolella, mutta pahan vastustaminen toimimalla on viestinä moninkertaisesti vahvempi, vaikka se jakaakin mielipiteitä. Yritysten on jatkossa oltava rohkeampia valitsemaan chili, koska vanilja ei sytytä.

Every time you spend money, you’re casting a vote for the kind of world you want. – Anna Lappe

Merkityksellisyyden vaatimuksen nousu muuttaa maailmaa niin työelämässä kuin kulutustottumuksissa. Suurin osa uuden sukupolven huippuosaajista ei halua työskennellä yrityksessä, jolla ei ole vahvaa vastuullisuusohjelmaa. Ostokäyttäytymisellä otamme kantaa sellaisen tulevaisuuden puolesta, millaisen haluamme.
Perinteinen Porterilainen ajatus yrityksen omistajien voittojen maksimoinnista ei enää riitä perusteena yrityksen olemassaololle. Tässä muuttuvassa maailmassa yritysten on löydettävä kanavia, joilla he voivat puhutella kaikkia sidosryhmiään ja siihen sponsorointi tarjoaa usein voimakkaan kanavan.

Yritysten on oltava rohkeampia valitsemaan chili kuin vanilja

Oli surullista kuulla suuren suomalaisen sponsorointipäättäjän suusta heidän sponsorointi strategiastaan. ”Meidän kohderyhmä on käytännössä lähes kaikki suomalaiset, joten emme voi tehdä sponsorointia, joka voisi loukata jotain ryhmää.”
Tämä pysähtyneisyyden ajan toimintatapa ei toimi tässä polarisoituneessa maailmassa. Myös yritysten on valittava puolensa.

Nike otti rohkeasti kantaa valitessaan Colin Kaepernickin brändilähettilääkseen. Hän oli se jenkkifutiksen pelaaja, joka aloitti protestin mustiin kohdistuvaa poliisiväkivaltaa vastaan polvistumalla ottelua edeltävän kansallislaulun aikana. Tällä hän suututti ennen kaikkea presidentti Donald Trumpin ja hänen kannattajansa.
Nike tiesi menettävänsä suuren osan potentiaalisista ostajista, mutta pystyi merkittävästi vahvistamaan tunnesidettä saman arvomaailman jakavien ihmisten keskuudessa. Myös minulle syntyi ensimmäistä kertaa tunneside lenkkareihini.

Hyvän puolella on helppo olla, mutta pahaa vastaan toimiminen on viestinä moninkertaisesti vahvempi

Hyvän puolella on helppo olla, koska harvoin herättää vastalauseita. Todellista rohkeutta on toimia omien arvojensa vastaista toimintaa vastaan. Kaikki tuomitsevat kiusaamisen, mutta vaatii munaa puuttua siihen.

Maailman kärkipelaajiin kuuluva brittigolffari Paul Casey kieltäytyi pelaamasta Saudi Arabian kilpailua “ihmisoikeusloukkauksien takia”. Tällä päätöksellä hän menetti 346 000 euroa jo pelkkänä osallistumispalkkiona. Tämän lisäksi hän menettää mahdolliset palkintorahat, joita Saudi Arabia avokätisesti jakaa. Vaikka Casey on mm. Unicefin lähettiläs, tämä teko pahaa vastaan nosti hänet maailmanlaajuisen lehdistön huomioon.

Voiko joukkueurheilija ottaa kantaa

Asetelma muuttuu haastavammaksi, kun joukkueurheilija kieltäytyy edustustehtävästä omatuntoonsa vedoten. Tällöin hänen voidaan katsoa pettävän joukkuetoverit ja kyseenalaistavan myös joukkueensa, kansallisen liiton ja mahdollisesti kansainvälisen liiton tekemät valinnat.

Tähän asemaan joutui Suomen Palloliitto, kun Riku Riski kieltäytyi osallistumasta Qatarin harjoitusleirille. Vaikka Palloliitolla oli tiedossa harjoitusleirin imagoriskit jo ennen Riku Riskin päätöstä, se ajautui selittelijän rooliin, mistä asemasta kisaa mielikuvasta ei voi voittaa.
Vielä on jäänyt avoimeksi kohdistuiko Riskin kannanotto Qataria vai FIFAa vastaan. Qatarissa siirtotyöläisten kuolemat ja kohtelu ovat olleet jatkuvasti median suurennuslasissa. Vaikka maailmasta löytyy varmasti maita, joissa asiat ovat vieläkin huonommin, se ei voi estää puuttumasta juuri sillä hetkellä itselleen näkyviin ajankohtaisiin epäkohtiin.
FIFAn kisaisännyyden korruptoitunut päätöksentekoprosessi on ollut lähinnä ällöttävä. Yksi tärkeimmistä syistä eri lajien arvokisojen myöntämisperusteille on se, miten kisat tukevat lajin aseman vahvistamista tai kehittymistä uusille alueille. Mikään minulle ymmärrettävä peruste ei tukenut jalkapallon MM-kisojen myöntämistä tähän pieneen, pääosin autiomaan peittämään emiirikuntaan.

Entäs minä sitten?

Nämä rohkeat yksilöt pakottavat meidät katsomaan syvälle peiliin ja arvioimaan omaa arvomaailmaamme. Kuinka me toimimme paremman maailman hyväksi ja mihin emme ole valmiita?

Esports on yksi voimakkaimmin kehittyvistä urheilulajeista, missä pelaajat ovat todella ammattilaisia ja palkintorahat suuria. Voisin hyvinkin olla edistämässä esports urheilupelien (NHL, FIFA…) toimijoita omalla osaamisellani. Mutta tällä hetkellä suosituin esports laji on realistinen räiskintäpeli Counter Strike, mistä tulen pitämään näppini erossa. En halua edistää tämän väkivaltaisen tappopelin toimijoita, yksinkertaisesti siitä syystä, koska en pysty näkemään, että se tekisi maailmasta sellaisen kuin itse haluan.

Risto Oksanen

Kirjoittaja on Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n kehitysjohtaja ja alan freelancer.
Risto Oksanen LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/risto-rox-oksanen-81a0206/

Linkkejä:

Colin Kaepernick: https://www.marmai.fi/uutiset/nike-sai-koko-usa-n-hammentymaan-episodi-alkoi-kansallishymnista-6739366
Niken mainosvideo: https://www.youtube.com/watch?v=Fq2CvmgoO7I

Paul Casey: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005979852.html?ref=rss

Riku Riski: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005958244.html

Counter-Strike: https://fi.wikipedia.org/wiki/Counter-Strike

 

X