Maaliskuun kuukauden sponsorointiteko on Taksi Helsingin ja Pääkaupungin turvakodin välinen yhteistyö

By April 10, 2019Kuukauden palkitut, Uutiset

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry on valinnut maaliskuun kuukauden sponsorointinostoksi Taksi Helsingin ja Pääkaupungin turvakodin välisen kampanjan Turvallisesti perille.

Turvallisesti perille -kampanja oli käynnissä helmi- ja maaliskuun ajan. Yhteistyön tarkoituksena oli edistää tietoutta turvakotien toiminnasta ja lähisuhdeväkivallasta. Kampanjan avulla haluttiin kertoa väkivaltaa kokeville, tekeville ja läheisille, että apua on saatavilla.

Idea kampanjasta sai alkunsa viime vuoden puolella. Taksi Helsinki uusi strategiaansa vuoden 2018 alussa ja yhtenä esiin nostettavana teemana oli vastuullisuus. Taksi Helsinki haluaa puhutella laajasti käyttäjiä ja asiakkaitaan.

– Taksissa nähdään koko elämän kirja, joten vastuullisuusasiat ovat meille erittäin tärkeitä, kertoo Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen.

Loppusyksystä he lähestyivät Pääkaupungin turvakotia ja ehdottivat yhteistyötä. Yhteinen sävel löytyi nopeasti. Molemmat osapuolet halusivat edistää tietoisuutta siitä, että lähisuhdeväkivalta koskettaa Suomessa monenlaisia ihmisiä iästä tai tuloista riippumatta. Asia haluttiin nostaa näkyväksi, edesauttaa avun saamista ja kipeästä aiheesta puhumista.

Kampanjan näkyi laajasti muun muassa sosiaalisessa mediassa, bussipysäkkimainoksissa, banderolleissa ja radiomainoksina. Mainostoimistona kampanjassa on ollut Folk Finland.

– Olemme myös kouluttaneet kuskeja kriisitilanteita varten. Lisäksi olemme antaneet turvakodeille taksikortteja asiakkaiden taksimaksuja varten, Kantonen kertoo.

Yhtenä konkreettisena toimena oli, että jokaisesta helmi-maaliskuun aikana Taksi Helsingin puhelimitse tehdystä taksitilauksesta ohjattiin viisi senttiä lähisuhdeväkivaltatyön yksikön toimintaan. Yhteensä summaksi kertyi 15 092 €, joka luovutettiin huhtikuun alussa turvakodille.

– Tällä tavalla saimme heille rahallista tukea, mutta aiheen esiin nostaminen yhteiskunnalliseen keskusteluun oli tärkeämpää, Kantonen painottaa.

Yhteistyö sai erittäin hyvän vastaanoton.

– Asia koskettaa niin monia ihmisiä. Kampanja on noussut esille monta kertaa ihan spontaaneissa keskusteluissa, mikä osoittaa, että se on huomioitu todella laajasti, Kantonen kertoo.

– Olemme saaneet kampanjasta erittäin paljon kiittävää palautetta niin asiakkailta, kumppaneilta kuin muilta alan toimijoilta. Tämä yhteistyö on toiminut benchmarkkina muillekin toimijoille, kertoo Pääkaupungin turvakoti ry:n toiminnanjohtaja Karola Grönlund.

– Toimimme pienellä budjetilla, joten selvää on, että me olemme riippuvaisia yhteistyöstä. Rahallisen tuen lisäksi kaikki näkyvyys, mitä tämä on tuonut mukanaan, on ollut meidän kaltaiselle toimijalle kuin lottovoitto, Grönlund jatkaa.

Kampanjan aikana Taksi Helsinki on noussut tunnetuimmaksi taksibrändiksi ja spontaani tunnettuus on nyt 52 %.

– Rehellisesti voin sanoa, että asia koskettaa kaikkia. On ollut hienoa olla mukana näin vaikuttavassa kampanjassa, Kantonen päättää.

 

X