15/02/2016
BLOGI

Ruotsi teki sen taas! 9 + 1 vinkkiä siihen,
kuinka voittaa Euroopan parhaan sponsorointiteon
palkinto – tai ainakin ruotsalaiset.

Lontoossa jaettiin Euroopan paras sponsorointiteko -palkinto, jonka voittivat – ruotsalaiset! Tele2:n ja tukholmalaisen areenan yhteistyö vietiin tasolle, joka vakuutti kokonaisvaltaisuudellaan. Suomalaiset olivat mukana kisassa ensi kertaa ja Sinebrychoffin ja HIFK:n sponsorointiyhteistyö saikin kansainväliseltä tuomaristolta erittäin arvostavia kommentteja: selkeä ja suoralinjainen sponsorointi-case, jonka tavoitteet ja tulos olivat kiistattomat. Mutta miksi ihmeessä tuo ei riittänyt? Tässä muutama knoppi, miten rakentaa seuraavaan kisaan voittava sponsorointiteko. 

  1. Ole Suomen paras
    Aloitetaan vaatimattomasti. Fakta on, että ensin on voitettava Suomessa. Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry järjestää vuosittaisen Fooruminsa yhteydessä Vuoden Parhaan Sponsorointiteon kilpailun. Paras lähetetään mukaan European Sponsorship Associationin Best of Europe -kisaan. Kriteerit kisoissa ovat samat, joten valmistaudu Suomen kisaan Euroopan valloittaminen kiikarissa.

  2. Tee raaka perustyö hyvin
    Tavoite – toimenpiteet – tulos. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Believe me - tässä latteudessa on oikeasti järkeä. Kärkikahinoihin pääsevät sponsorointiteot ovat kiteyttäneet tuon kaavan selkeästi.

  3. Sitä saat, mitä mittaat
    ROI ei ole ainoa mittari, jolla mitataan sponsoroinnin onnistumista. Jos mittaat ROI:n, tee se selkeästi ja läpinäkyvästi kuten Koff: sponsorointiyhteistyön hedelmänä syntyneen tuotteen tuotto on selkeä ja kiistaton sponsoroinnin ROI:n mittari. Muussa tapauksessa, mittaa sitä, mitä oikeasti tavoittelet. Vain sillä on merkitystä, oletko toimenpiteilläsi saavuttanut tavoitteesi ja heilauttanut todistetusti asettamiasi mittareita.

  4. Perusjuttu ei riitä – pitää olla luova.
    Suomalaiset saivat tuomareilta kiitosta selkeydestä, yksinkertaisesta tyylikkyydestä sekä toimivuudesta, mutta mitä sitten oikein kaivattiin? Euroopan parhaan sponsoroinnin toivotaan näyttävän esimerkkiä luovuudellaan ja oivaltavuudellaan.

  5. Tunne asiakkaasi
    Tunnetko tarkasti kohderyhmäsi? Jos et tunne, kysy! Simple as that. Kysy, mistä he ovat kiinnostuneet, mitä he tarvitsevat, mistä kanavista heidät tavoitat? Tämä pätee sekä sponsorille että kohteelle. Harvemmin riittää enää yksi kanava vaan tavoittele asiakkaita monikanavaisesti. Opettele kanavalle sopiva tyyli ja puhu ihmiseltä ihmiselle.

  6. Saa asiakkaat haluamaan
    Vanha mantra ”win-win-win” ei vanhene. Sponsorointia tehdään asiakkaiden tai muiden kohderyhmien huomion herättämiseksi - ei vain itselle ja sponsoroinnin kohteelle. Asetu asiakkaan saappaisiin ja pohdi, miten hän hyötyy ja miten saat hänet tarvitsemaan ja haluamaan juuri sinut. Ruotsalaiset kuittasivat voiton tänä vuonna perustuen pitkälti tähän – luomalla asiakkailleen palvelun, jota ilman areenalla kävijä ei halua jäädä.

  7. Tee hyvää - jotain jolla on merkitystä
    Kakkoseksi tulleen serbialaisen jäätelovalmistajan ja Serbian korismaajoukkueen yhteistyöllä haluttiin auttaa myös tulevaisuuden koristoivoja. Tuoteyhteistyön lisämausteena ympäri Serbiaa rakennettiin ja kunnostettiin 40 koriskenttää yhteistyön sekä EM-koriskisojen kunniaksi. Yhteiskunnallinen ulottuvuus teki yhteistyöstä vaikuttavampaa ja merkityksellistä. Samalla useampi sydän voitettiin jäätelöbrändin puolelle. Emme ole vain keksinmurusia digitaalisessa maailmassa, olemme kokonaisia pullia hillosydämillä.

  8. Monista win-win-win
    Ruotsalaiset olivat luovia ja keksivät, etteivät nimikkosponsoriyhteistyössä voittaneet ainoastaan sponsori, kohde ja asiakas, vaan voittajina olivat myös kulttuuri ja ekologisuus. Areenalla vuoden aikana otetut kuvat päätyivät museon näyttelyyn ja lisäksi areenan katolle rakennettiin sponsorilogon malliset aurinkopaneelit, jotka tuottavat osaltaan energiaa areenalle. #MultiplyTheWins.

  9. Panosta hakemukseen
    Täytä hakemukseen se, mitä pyydetään, ja ole huolellinen. Käytä toki kaikki sallitut merkit kuvailuun, sillä liiasta ytimekkyydestä ei palkita. Mutta muista, että videon merkitystä ei liiaksi voi korostaa. Se kertoo enemmän kuin vaaditut tuhat sanaa. Kuvaa siis matkan varrella jo materiaalia kasaan.

+1) Bonus

Jos teet kulttuurisponsorointia tai yhteiskuntavastuullista sponsorointia luovasti ja tuloksekkaasti, hyppää äkkiä mukaan kisaan! Urheilu on vahvasti edustettuna, mutta kulttuurin tai yhteiskuntavastuullisen sponsoroinnin päätä haluttaisiin nostaa. Onnistunutta yhteistyötä kaivataan esimerkiksi muille! Ruotsalaisetkaan eivät vielä ole kunnostautuneet tässä.  

Johanna Kozul kuuluu European Sponsorship Associationin Best Of Europe –tuomaristoon sekä on Sponsorointi ja Tapahtumamarkkinointi ry:n hallituksen jäsen. Päivätyönään hän vastaa Veikkauksen sponsoroinnista, jonka parissa hän on viettänyt melkein vuosikymmenen. Tätä ennen hän järjesti tapahtumia ympäri Eurooppaa pääpaikkanaan Saksa.

13/10/2017

Rovion ja Evertonin yhteistyö syyskuun kuukauden sponsorointinosto

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi on valinnut syyskuun kuukauden sponsorointinostoksi Rovio…

14/09/2017

Risto Oksanen valitsemassa Euroopan parhaita sponsorointitekoja

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n toimitusjohtaja Risto Oksanen on valittu European Sponsorship…

4/09/2017

Ehdota Vuoden Sponsorointitekoa 2017

Mikä sponsorointiteko on sykähdyttänyt, missä on käytetty erityistä luovuutta tai missä on tehty erityistä…

TERVETULOA MUKAAN!

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n tehtävänä on nostaa sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin tuloksellisuutta ja osaamista Suomessa. Yhdistys edistää koko toimialan hyvinvointia keräten yhteen brändit (sponsorit, tapahtumia hyödyntävät yritykset), oikeuksien omistajat (kohteet, järjestäjät) sekä alan asiantuntijat (toimistot, konsultit).

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry toimii läheisessä yhteistyössä muiden pohjoismaisten alan sisaryhdistysten kanssa. Erityisesti linkit ruotsalaiseen Sponsring och Eventföreningen -yhdistykseen (www.sefs.se) sekä norjalaiseen
Sponsor- og Eventforeningen -yhdistykseen (www.sponsorogeventforeningen.no) ovat vahvoja.

LUE LISÄÄ YHDISTYKSESTÄ

14/08/2017
BLOGI

Tubettajat – nuorison seuratuimmat idolit

Lähtökohta: Alan ammattilaisille tarkoitettu Tubecon Industry day järjestettiin perjantaina 11.8. päivää ennen varsinaisen…
Hanna Vehviläinen
Viestintä- ja järjestökoordinaattori
TUTUSTU BLOGIIN