Seitsemän kysymystä uudelle toimitusjohtajalle

170629 Risto Oksanen sjtm fb.jpg

 

Onnittelut pestistäsi Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n toimitusjohtajaksi, Risto Oksanen.

 

Kerro hieman taustastasi. Mitä olet tehnyt ennen ja mikä on linkkisi sponsorointiin ja tapahtumamarkkinointiin?

– Sponsoroinnin parissa olen toiminut jo 90-luvun alusta, kun toimin SaiPan ja KooKoon toimitusjohtajana. Jääkiekon jälkeen olen toiminut moottoriurheilussa ja jalkapallossa, joista viimeksi Veikkausliigassa markkinointijohtajana lähes kahdeksan vuotta. Sponsorointi on ollut aina lähellä sydäntäni. Jo 1996 järjestin Sponsor Contacts ammattimessut Helsingin Wanhassa Satamassa.

 

Olet toiminut yhdistyksen hallituksessa vuodesta 2014 ja puheenjohtajana keväästä 2016. Minkälaista on ollut hallitustyöskentely?

– Hallituksessa on rautaisia ammattilaisia, jotka ovat olleet pyyteettömästi sitoutuneita työskentelyyn yhdistyksessä. Fiilis on ollut loistava.

 

Siirtyminen puheenjohtajasta toimitusjohtajaksi on ilmeisesti luonnollinen askel, sillä tunnet toimintaympäristön?

– Yhdistyksessä tavoitteena on ollut toiminnan kehittämisen vaatimien henkilöresurssien palkkaaminen, kunhan talous sen mahdollistaa.

Vielä ei ollut mahdollista pistää paikkaa yleiseen hakuun, koska tässä vaiheessa toimitusjohtajan palkkaaminen oli mahdollista vain osa-aikaisena. Päätin tarttua haasteeseen, koska uskon että hallituksen ja jäsenistön tuella toiminnan merkittävä kehittäminen on mahdollista.

 

Keväällä tehdyssä strategiassa määriteltiin avainalueiksi tunnettuuden kasvattaminen, brändijäsenten määrän kasvattaminen, laadukas ja monipuolinen sisältö, kansainvälisyyden nosto, hyvien verkostoitumismahdollisuuksien varmistaminen ja huipputasoinen Foorumi. Mikä näistä on mielestäsi tärkeintä?

– Mielestäni tämä on kokonaisuus, minkä kaikkien osa-alueiden täytyy toimia.

 

Pestisi on osa-aikainen. Mitä muuta aiot tehdä?

­– Tulen käyttämään osan ajasta itseäni kehittävissä sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin tehtävissä. Uskon, että voin tuoda näkemystä ja kokemusta hyvinkin erilaisiin projekteihin.

 

Foorumista on viime vuosina tullut yhdistykselle tärkeä tapahtuma. Minkälainen Foorumi on luvassa syksyllä 2017?

– Olemme olleet kaksi kertaa risteilylle Helsinki-Tukholma-Helsinki. Viime vuoden jälkeen mietimme jo Foorumin tuomista maihin, mutta jäsenistön palaute risteilyn puolesta oli yksiselitteisesti tyrmäävä. Tänä vuonna Foorumi ja palkintogaala järjestetään lyhyemmällä 22 tunnin Tallinnan risteilyllä 22.-23.11.2017 Silja Europalla. Menomatkalla palkitsemme Vuoden parhaat sponsorointiteot ja paluumatkalla vuorossa on huipputason seminaari.

 

Minkälaisena näet yhdistyksen ja alan tulevaisuuden?

– Tunnettu kansainvälinen tiivis yhteisö, joka järjestää Euroopan parhaat sponsoroinnin seminaarit yhdessä pohjoismaisten sisarjärjestöjen kanssa ja nostaa sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin merkittävimmäksi markkinointikeinoksi menestykseen.

 

Kuva: Annika Uusikari