Stora Enso ja Lux Helsinki tammikuun kuukauden sponsorointinosto

_M8A7733.jpg

Stora Enso oli tammikuun alussa järjestetyn Lux Helsinki -valofestivaalin pääpartneri. Stora Enson pääkonttorin julkisivuun projisoitu taideteos oli yksi valofestivaalin näyttävimmistä teoksista.

Lux Helsinki on Helsingin kaupungin tapahtuma, jonka tuotannosta vastaa Visit Helsinki. Lux Helsinki oli osa Suomen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaa ja osallistumalla tapahtumaan Stora Enso halusi juhlistaa satavuotiasta Suomea.

Yhteistyö lähti Helsingin kaupungin yhteydenotosta. Stora Ensolla oli valmiiksi positiivinen mielikuva Lux Helsingistä ja yhteistyö kiinnosti, mutta miten yhteistyötä voitaisiin hyödyntää?

Stora Enson markkinointi ja sponsoriyhteistyö tehdään useimmiten eri asiakasryhmiin divisioonien kautta, konsernitasolla isoja hankkeita toteutetaan valikoidusti.  Yhtiön historiassa on yhtymäkohtia Suomen itsenäistymisen aikaan, sillä 100 vuotta sitten Stora Enson suomalainen kantayhtiö W.Gutzeit & Co listautui Helsingin pörssiin ja samoihin aikoihin Suomen valtio hankki omistusosuuden yhtiöstä. Stora Enso näki Lux Helsingin mahdollisuutena juhlistaa Suomen satavuotista historiaa sekä näyttää Stora Enson hieno päärakennus modernissa ja dynaamisessa valossa ja avata sen kautta yrityksen tarinaa sekä tavoittaa yritykselle tärkeitä kohderyhmiä.

Yhteistyö Lux Helsingin kanssa edellytti perusteellisia keskusteluita sekä Helsingin kaupungin että tekijöiden kanssa. Teokselle oli valittu tekijäksi kolmen hengen taiteilijaryhmä Shader, jolle Stora Enso antoi suuntaviivat.

- Kävimme läpi mitä Stora Enso on nyt ja tulevaisuudessa, mihin uusiutuvia materiaaleja käytetään ja mitä teoksella halutaan ilmentää. Meillä oli valmiiksi mielikuva, että festivaali on korkeatasoinen ja kun keskustelimme tekijöiden kanssa, vakuutuimme heidän osaamisestaan, kertoo Stora Enson Suomen viestintäjohtaja Liisa Nyyssönen.

Hyödyntämisaktiviteetit piti miettiä laajasti, jotta yhteistyö ei jäänyt kansainvälisessä suuryrityksessä vain helsinkiläisten työntekijöiden saavutettavaksi. Stora Enso rakensi valofestivaalin yhteyteen sidosryhmätilaisuuksia ja järjesti opastettuja kierroksia niin sidosryhmille kuin henkilöstölle. Kaikki tapahtumat olivat täynnä. Stora Enso julkaisi paljon taustavideoita ja somemateriaalia omissa kanavissa, jolloin maailmalla olevat työntekijät pääsivät mukaan valofestivaalin tunnelmaan.

Omien somekanavien lisäksi Stora Enso oli näkyvästi esillä Lux Helsingin viestinnässä.

Stora Enso oli Nyyssösen mukaan oikein tyytyväinen lopputulokseen: taideteos ilmensi Stora Enson arvoja ja mitattu someaktiivisuus oli erinomaista. Lisäksi Lux Helsingissä tehtiin tänä vuonna uusi kävijäennätys, joten yli puoli miljoonaa kävijää näki Cube-taideteoksen. Lisäksi sidosryhmiltä ja henkilöstöltä tuli erittäin positiivista palautetta tapahtumasta.

- Olihan se hienoa nähdä ihmisiä talon ympärillä katsomassa taideteosta ja ottamassa siitä kuvia, Nyyssönen sanoi.


Lux Helsingin kuvailu teoksesta
(Turkka Ylinen, Pink Eminence):

Väkevä viisiosainen animaatio Cube luo illuusion, jossa analogisuus ja digitaalisuus, luonto ja teknologia sekä perinteet ja nykyaika elävät rinnakkain. Pääkonttorin Kauppatorin ja Presidentinlinnan puoleisille julkisivuille projisoitavan teoksen jokainen osio on oma kollaasinsa, jossa hyödynnetään perinteisiä ja nykyaikaisia taiteen tekniikoita. Teokseen on sävelletty musiikki ja animaatiota tukeva äänimaisema.

Rakennus ja samalla koko Suomen teknologisen kehityksen historia, nykypäivä ja tulevaisuus luovat vahvan pohjan Cuben tarinalle – Suomen luontoa unohtamatta. Luonto onkin se pohja, josta metsäteollisuuden raaka-aineet tulevat ja jota uusiutuvien materiaalien tuotannolla kunnioitetaan.

Shaderin teoksessa ikoninen ja aikanaan intohimoja herättänyt rakennus, Stora Enson pääkonttori, nähdään uudessa valossa. Väkevä viisiosainen animaatio Cube luo illuusion, jossa analogisuus ja digitaalisuus, luonto ja teknologia sekä perinteet ja nykyaika elävät rinnakkain. Pääkonttorin Kauppatorin ja Presidentinlinnan puoleisille julkisivuille projisoitavan teoksen jokainen osio on oma kollaasinsa, jossa hyödynnetään perinteisiä ja nykyaikaisia taiteen tekniikoita. Teokseen on sävelletty musiikki ja animaatiota tukeva äänimaisema.

Rakennus ja samalla koko Suomen teknologisen kehityksen historia, nykypäivä ja tulevaisuus luovat vahvan pohjan Cuben tarinalle – Suomen luontoa unohtamatta. Luonto onkin se pohja, josta metsäteollisuuden raaka-aineet tulevat ja jota uusiutuvien materiaalien tuotannolla kunnioitetaan.

Kanavaranta 1:ssä sijaitseva rakennus on Alvar Aallon suunnittelema, ja se valmistui Enso-Gutzeitin pääkonttoriksi 1962. Nyt rakennus on Stora Enson pääkonttori, ja siellä työskentelee noin 300 henkilöä.

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja, jonka tavoitteena on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Stora Enso työllistää noin 26 000 henkilöä yli 35 maassa.


Katso video Stora Enson yhteistyöstä Lux Helsingissä

Kuvat: Kirsi Tuura, video Korppi Films Oy

 

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry nostaa kerran kuussa esille yhden hyvän sponsorointitoteutuksen. Toteutuksia voi ehdottaa meilillä hanna.vehvilainen@sjtm.fi

 

_M8A7781.jpg