Telian ja Palloliiton yhteistyö toukokuun kuukauden sponsorointinosto

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry on valinnut toukokuun kuukauden sponsorointinostoksi Telian ja Palloliiton yhteistyön.

Telia ja Palloliitto julkistivat pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen huhtikuussa. Sopimuksen myötä Telia on yksi Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppaneista. Yhteistyö ulottuu ruohonjuuritasolta aina maajoukkuetoimintaan saakka.

Yhteistyöneuvottelut alkoivat jo viime syksynä ja useissa palavereissa tuli selväksi, että osapuolilla oli paljon yhteistä ja bränditasolla ideologiat kohtasivat. Yhteistyötä oli hyvä lähteä rakentamaan tältä pohjalta. 

– Meillä oli jo syksyllä tiedossa brändimuutoksemme, jossa keskiössä on yhteisöllisyys ja uusien yhteyksien luominen. Palloliitolla on yli 140 000 rekisteröitynyttä pelaajaa ja kun siihen lisätään jalkapallon parissa toimivat vanhemmat, valmentajat ja taustahenkilöt, niin jalkapalloperhe on suuri. Se tukee meidän yhteisöllisyysajattelua, kertoo Telian kaupallinen johtaja Markus Lahtinen.

Telia haluaa olla mukana yhdistämässä ihmisiä ja luomassa uudenlaisia yhteyksiä. Jalkapallo yhdistää erilaisia ihmisiä sekä kentällä että sen laidalla ja laji tarjoaakin loistavia mahdollisuuksia uusien yhteyksien luomiselle.

 – Meidän yhteistyössätärkeää on, että pidämme ambitiotason korkealla. Haluamme yhdessä tehdä asioita eri tavalla. Puhumme, että olemme mahdollistajia, sanoi Lahtinen.

Yhteistyöllä ei ole haluttu ainoastaan näkyvyyttä, vaan myös tekoja. Yhteistyö lähti näkyvästi liikkeelle valtakunnallisella Kannusta mua -kampanjalla, joka järjestettiin 8.5.–11.6.2017. Kampanjaan pystyi osallistumaan kuka vaan: seurat, joukkueet, turnaukset, yksittäiset pelaajat ja tuomarit. Kampanjan tavoitteena oli tehdä kannustamisesta sekä hyvästä meiningistä suuri ilmiö suomalaisessa jalkapallossa. Kampanjan aikana järjestettiin kivoja tempauksia juniorijoukkueissa ja -turnauksissa, somessa levisi lukuisia kuvia ja videoita tunnisteella #kannustamua. Lisäksi kampanjan omilla nettisivuilla oli ladattavaa materiaalia. Junioreiden peleissä palkittiin parhaita kannustajia kentän laidalla Telian kannustuskorteilla.

– Mietimme yhdessä seurojen kanssa, että mitä kannustaminen on, miten lapsi haluaa, että häntä kannustetaan. Siitä tuli idea Kannusta mua -kortille, Lahtinen kertoi.

Kannusta mua oli yksi Telian ja Palloliiton hyödyntämisaktiviteeteista, ja sillä saatiin yhteistyö näkyvästi käyntiin. Kantavana visiona on kannustaminen ja yhteistä työskentelytapaa halutaan vahvistaa koko yhteistyön ajan. Ympärivuotista suunnitelmaa arvioidaan kvartaaleittain.

Yhteistyössä Telian ensimmäisenä tavoitteena on lisätä brändin tunnettuutta ja sitä mitataan ja arvioidaan monella tavalla. Pitkällä tähtäimellä mitataan muun muassa vaikutusta Telian brändiin. Keskipitkässä arvioinnissa seurataan tunnettuuden lisääntymistä ja vaikutuksia perheisiin ja faneihin. Kolmanneksi on aktiviteettikohtaisia arviointeja, joissa mitataan esimerkiksi some-näkyvyyttä, retwiittauksia ja häshtäg-osumia.

– Nyt rakennamme merkityksellisyyttä, jonka tavoitteena on lisätä tunnettuutta. Lopulta meidän yhteistyöllä on kaupallisia tavoitteita, mutta se on pitkän prosessin tulos, Lahtinen sanoi.

Ensi kesänä Vaasassa ja Seinäjoella pelattavat alle 19-vuotiaiden EM-kisat on yksi iso yhteistyön kohde. Silloin tavoitteena on saada koko Suomi joukkueen taakse.

– Jalkapallossa on monenlaisia toimijoita, pelaajilla omat tukijoukkonsa ja erilaisia tarinoita. Näitä haluamme tuoda esille, Lahtinen sanoi.

 Telia_SPL_080417_001.jpg

Kuva: Jussi Eskola

 

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry nostaa kerran kuussa esille yhden hyvän sponsorointiin ja tapahtumamarkkinointiin liittyvän toteutuksen. Toteutuksia voi ehdottaa hanna.vehvilainen@sjtm.fi