Viikkokatsaus 45

SJTM ry:n viikkokatsauksissa jaetaan alan ajankohtaisia ja hyödyllisiä sisältöjä. Kaikki linkit aukeavat uuteen ikkunaan. Viikkokatsaukset julkaistaan alkuviikosta. Sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin kuulumisia menneeltä viikolta:

  • Ruotsalainen sisaryhdistyksemme Sponsring och Eventföreningen nosti esille Dagens Industrin artikkelin "Sponsringen hittar nya vägar", jossa haastateltiin asiantuntijoita nykyaikaisten sponsorointisisältöjen mahdollisuuksista. Yksi haastatelluista oli SEFS:n Niklas Birgetz, joka on myös isäntänä vetämässä Kolmatta Foorumia Tukholmassa 19.11. Lue koko juttu (på svenska) tästä

  • Mainonnan Neuvottelukunta MNK julkaisi tiedotteen (2.11.) ja tutkimusraportin Markkinointiviestinnän määrä 2014. Raportin mukaan Suomessa investoitiin markkinointiviestintään 2,9 miljardia euroa vuonna 2014, mikä on 2,5 prosenttia edellisvuotta vähemmän.  Sponsoroinnin (5,9%) ja ja muun menekinedistämisen suhteellinen osuus kokonaisuudesta (yht. 20,7% sis. messut, myymälämarkkinointi, liikelahjat) pysyi n. edellisvuoden tasolla. Lukujen mittausperiaatteita avataan tarkemmin raportissa. Sponsoroinnin luvut kattavat ainoastaan sponsorointisopimukset. Hyödyntämiskulut katsotaan sisältyvän muiden markkinointiviestimien osuuksiin. Vertailua tehdään myös muihin pohjoismaihin, joista Norjassa ja Ruotsissa tapahtumamarkkinointi on eriytetty omaksi palaseksi kokonaiskakusta. 

  • Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry palkitsee Vuoden Sponsorointiprojektin, joka lähetetään European Sponsorship Associationin (ESA) vuosittain järjestettyyn Euroopan parhaimpien sponsorointiprojektien kilpailuun. Palkitseminen tapahtuu SJTM:n Kolmannen Foorumin yhteydessä 18.11. ja parhaita ehdokkaita esitellään SJTM:n kanavissa ennen ja jälkeen Foorumin. 

  • Tiedätkö, mitä sosiaalisen median palveluita kohderyhmäsi käyttävät? Bloggaaja Harto Pönkä julkaisi mielenkiintoisia some-lukuja käyttäjämääräkyselystä, joita on harvoin näin tuoreena julkisesti saatavilla. (Kysely: Polaris Nordic Digital Music Survey 2015. YouGov, Teosto, Tono, Koda 2015.)

  • REKRY: Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n jäsen Veikkaus hakee tiimiinsä energistä sponsorointi-kulttuuri-digi -osaajaa Yhteyspäällikön pestiin. Haku on avoinna 10.11.2015 asti. 

  • Seuraa alan kuulumisia Twitterissä: Olemme luoneet Twitteriin julkiset seurantalistat SJTM ry:n jäsenien ja Kolmannen Foorumin (#SJTMFoorumi) osallistujista. Puuttuuko jokin tili vielä listoilta? Kerro se meille @SJTMry.

  • Kolmanteen Foorumiin 19.11. on aikaa puolitoista viikkoa ja ilmoittautuminen (risteilylle) on auki keskiviikkoon 11.11. klo 16 asti. Luvassa inspiroivia huippupuhujia ja uusia kontakteja Suomen ja muiden maiden ammattilaisiin: Katso ohjelma ja rekisteröityminen

 

Ota kanavamme seurantaan Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä, niin näet sisältömme ensimmäisenä. Antoisaa viikkoa sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin parissa! 

Terveisin, Sponsorointi ja Tapahtumamarkkinointi ry