Vuoden Sponsorointiteko -ehdokkaat

Vuoden Sponsorointiteko valitaan ensimmäistä kertaa Suomessa. Ehdotuksia kerättiin 1.-19.10. Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n jäsenkyselyllä nettisivuilla (sjtm.fi). Näistä jatkoon valittiin alla esitellyt projektit. Valintaraati valitsee toteutuksista yhden voittajaprojektin, joka lähetetään European Sponsorship Associationin (ESA) vuosittain järjestettyyn Euroopan parhaimpien kilpailuun (Kategoria: ESA Best of Europe Award). Valinta julkaistaan ja palkitaan SJTM:n Kolmannen Foorumin yhteydessä keskiviikkona 18.11. Silja Symphonylla. 


Ehdokkaiksi on valittu:

  • Scandic Hotels & Suomen Paralympiakomitea. Vuosien tiivis yhteistyö, joka rakentuu yhteiselle arvopohjalle. Scandic -hotellien esteettömyys ja halu olla aktiivisesti urheilussa mukana linkittyvät luontevasti parayhteistyöhön ja yrityksen perusarvoihin.
     
  • Jokerit, KHL & Republic of Communications. Jokereiden KHL-lanseeraus, jonka kulmakiveksi uudelle tasolle siirryttäessä otettiin viestintä ja mediataloajattelu. Koko myynti ja markkinointi rakennettiin uudelleen sisältäen myös yhteistyökumppanuudet. Onnistunut lanseeraus toi ihmisiä katsomoon uudenlaista ajattelua ja ammattimaisuutta huokuen ja nosti Jokerit koko Suomen joukkueeksi.Vuoden Sponsorointiteko_lähikuva.jpg
     
  • Sinerbrychoff & IFK. 30-vuotinen yhteistyö, jonka juhlavuotta kunnioitettiin kuluttaja-aktivoinneilla ja yhteisbrändätyllä oluen erikoiserällä. KOFF-IFK oluessa kaksi kiinnostavaa brändiä kohtasivat kuluttajille merkityksellisellä konseptilla. Yhteistyö oli tärkeässä roolissa koko yrityksen markkinoinnissa suorin yhteyksin myyntiin, ja sitä hyödynnettiin taidokkaasti myös sosiaalisessa mediassa. Alueelliseksi ajatellusta kampanjasta tuli valtava myyntimenestys koko valtakunnassa.

  • RAY, Basso-radio & Pertti Kurikan nimipäivät. Isännän matkassa Wieniin -yhteistyö, joka mahdollisti Suomen euroviisuedustajan Pertti Kurikan Nimipäivät -yhtyeen tukijoukot paikan päälle kisaviikolla. RAY sai kiinnostavaa sisältöä ja tavoitti uusia kohderyhmiä, joille voitiin kertoa RAY:n rahoituksella erityisryhmien parissa tehtävästä työstä & RAY:n arvoista. Raikas idea ja positiivinen inhimillinen tarina. 

  • Fortum & Suomen Palloliitto, Suomen Lentopalloliitto. Fortum Tutor -ohjelma parantamassa valmennuksen laatua ja lisäämässä lajien harrastajamääriä. Yli 120 Fortum Tutoria kiertää pelikentillä tukemassa ja kehittämässä etenkin kokemattomampia valmentajia. Yhteistyö linkittyy Fortumin perustehtävään tuottaa energiaa, joka parantaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää sekä brändipositioon "Next generation energy company". Onnistunut, tuloksekas, kansainvälinen konsepti, joka on monistettavissa urheilun lisäksi myös muille aloille. Hieno CSR projekti tekojen, ei sanojen, kautta.

  • Neste Oil & AKK Sports Oy - Neste Oil Rally Finland. Pitkäaikainen strateginen yhteistyö FIA:n MM-rallisarjan Suomen osakilpailun kanssa, jota hyödynnetään erittäin laajasti, niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Kokonaisvaltaista ja tehokasta sisältöä bränditarinan kerronnassa ja elämyksien luomisessa asiakkaille, faneille ja autourheilun ystäville. Tapahtumalippujen myynnillä on onnistuttu lisäämään liikennettä Neste Oil –asemaketjuun. Molemmille osapuolille luontainen ja toisiaan hyvin palveleva yhteistyö. Sopii ”kuin nenä päähän”.

  • Huawei & Jokerit. Yhdessä suomalaisten suosikeiksi - moderni markkinointikumppanuus, jonka keskiössä on maksimaalinen hyödyntäminen. Yhteinen tahtotila olla aloitteellisia ja jatkuvaa lisäarvoa tuottavia kumppaneita toisilleen, jota toteutetaan yhteisin sisällöin monissa kanavissa. Jokeriyhteistyö noudattaa Huawein kansainvälisen toimintamallia. Huawein markkinaosuus Suomen älypuhelinmarkkinoilla on yhteistyön alettua nelinkertaistunut. 

  • Savonlinnan Oopperajuhlat & 8 yritystä. Inspired in Finland -hanke kehittää työelämää luovuuden, intohimon ja taidon lähtökohdista konkreettisin teoin ja yhteistyöllä yli rajojen. Luo tilaa uudenlaiselle ajattelulle, ideoille ja kyvyille. Kolmivuotisen hankkeen teemana 2014-2015 oli luovuus, näkyen mm. opiskelijoille suunnattuna ideakilpailuna, joka tuotti 44 tuote- tai palveluideaa. Yritykset ovat mukana yhteiskuntavastuullisessa yhteisössä, joka luo positiivista ilmapiiriä työelämään ja Oopperajuhlien kosketuspinta yritysmaailmaan puolestaan lisääntyy. Mukana tänä vuonna olivat Accenture, Ahlström Capital, Andritz Oy, Finnair Oyj, Fortum Oyj, Gasum Oy, OP ja Sanoma Media Finland Oyj.

  • Fazer & Valo ry. Lasten Liike on alakoulujen ja seurojen yhteistyössä toteuttama liikunnallinen iltapäiväkerho, joka lisää hyvinvointia ja helpottaa perheiden arkea. Fazer toimii taloudellisena mahdollistajana ja on ollut aktiivisesti mukana suunnittelutyössä. Konseptia toteutettiin pilottivaiheessa yhdessä kuntien, lajiliittojen, seurojen ja koulujen kanssa Fazer-konsernin tehdaspaikkakunnilla 10 viikkona. Jatkoa ja laajentumissuunnitelmia tuleville vuosille. Perhearvoja tukeva yhteiskunnallinen projekti on hieno esimerkki tekemisen kautta toteutettavasta yhteiskuntavastuusta.

  • Veikkaus & 44 kumppania. Veikkauksen 75-v juhlavuoden aikana kerrottiin konkreettisemmin, mihin kohteisiin Veikkauksen tuottoa valtionapuna käytetään. Suomalaisia kohdattiin henkilökohtaisesti omissa kiinnostuksenkohteissa mm. kotimaisen musiikin, urheilun, teatterin ja nuorisotyön parissa, joita pelieuroilla edistetään. Kumppanien kanssa luotiin merkityksellisiä sisältöjä ja uudenlaisia yhteistyömuotoja, tuoden esille yhteyttä Veikkauksen pelaajien ja kumppanin välillä. Asiakkaille tuotettiin osallistavia etuja ja elämyksiä heille tärkeiden asioiden parissa. Projekti on lisännyt ymmärrystä Veikkaus Oy:n yhteiskunnallisen hyödyn merkityksestä.

  • Vattenfall & Suomen Urheiluliitto. Vattenfall Seuracup on yleisurheilun joukkuekisa, jossa 11-17 -vuotiaat kilpailevat ympäri Suomea. Pitkäjänteinen yhteistyö lisää Vattenfall brändin tunnettuutta yhdistyen positiivisiin yhteisiin kokemuksiin. Urheiluseuroilla oli tänä vuonna tapahtumien lisäksi myös mahdollisuus myydä sähkösopimuksia ja saada tukea nuorisoyleisurheilulle. 

  • Nordea & Suomen Palloliitto. Yhteistyö rakennettiin 2014 alkaneiden EM-karsintojen yhteydessä Futisunelmia-teeman alle. Se tukee Nordean slogania "Teemme sen mahdolliseksi", joka kätkee sisälleen ikuisen unelman arvokisapaikasta, mutta ulottuu koko jalkapallokentälle pienemmistä junioreista suurimpiin esikuviin. Osallistavia toteutuksia tehtiin maajoukkueen ottelutapahtumien lisäksi juniorityön ja lapsiperheiden arjen lähellä mm. Nordea Ball Games tapahtumilla sekä keräämällä ja toteuttamalla tavallisten suomalaisten futisunelmia viestintäkampanjalla. Monikanavaisessa projektissa hyödynnettiin esimerkillisesti mm. Nordean omia kanavia.

  • Subway & Nooralotta Neziri. Yhteistyössä valoisan urheilijapersoonan kanssa vahvistettiin mielikuvaa tuotteen sopivuudesta aktiiviselle, hinta- ja terveystietoiselle sekä valinnanvapautta ja makunautintoa arvostavalle kohderyhmälle. Valittu Subi, Kana Teriyaki, vahvisti vähärasvaisena ja maukkaana tuotteena mielikuvaa hyvän ruuan ja liikunnan terveellisestä yhteydestä. Kampanja näkyi myymälöissä, ulkomainoksissa, TV:ssä ja lehdistössä. Huomiota herättävä raikas toteutus oli erittäin tuloksekas, ylittäen kaikki odotukset ja ”best practice” voidaan monistaa muihin Subway maihin.

  • RAY & Helsingin juhlaviikot. Fields of Glory - Kunnian kentät oli yhteinen sisältöprojekti Juhlaviikoille virallisena osana festivaalin ohjelmaa. Tanssiteoksen esiintyjiksi haettiin avoimella haulla tavallisia ja kaikenikäisiä miehiä, joilla ei välttämättä ollut aikaisempaa suhdetta tanssiin. Sisältö kiinnosti laajasti medioissa päätyen mm. Kymppiuutisten loppukevennykseen. Projekti oli luontaisesti lähellä RAY:n sidosryhmiä ja molemmat osapuolet hyödynsivät teemallisesti hyvää viestivää teosta kanavissaan. Erilainen, osallistava ja yhteiskuntavastuullinen yhteistyö.Vuoden Sponsorointiteko.jpg

"Vuoden Sponsorointiteko -kiertopalkinto kuvastaa ennen kaikkea sponsorointisuhteen osapuolten yhteistyötä. Teoksen eri elementit symboloivat toimijoiden vahvuuksia, jotka kohtaavat toisensa. Sponsorit ja kohteet kannattelevat toisiaan yhteistyönä suuren yleisön keskellä. Palkinnossa käytetyt materiaalit ovat huolella valittuja aitoja luonnonmateriaaleja. Messinkinen kehä on kuin ympäröivä yleisö, joka heijastaa kehän tapahtumat ja vauhdittaa yhteistyön jatkuvuutta. Teoksen keskiössä on samettiseksi hiotun keramiikan ja syykuvioisen saarnen kohtisuora tukipiste, johon kiteytyy sponsorointiyhteistyön ydin. Vuoden Sponsorointiteko -palkinto on valmistettu käsityönä messingistä, keramiikasta ja kotimaisesta saarnesta."

- Marianne Huotari / STUDIO smoo